Instagram

https://www.instagram.com/beautyofthefarnorth/

onsdag 26. juli 2017

Blålilla nyanser

Geranium cinereum "Alice"/ Balkanstorkenebb
 Nå skjer det mye i hagen og det er vanskelig å finne ut hva som må prioriteres: ugress luking, gjødsling, graving, planting eller fotografering:-) Etter at tulipaner har avblomstret er det ikke mange blikkfang i hagen, men det er faktisk mange planter som er i blomst og mange som har  blålilla  nyanser.
Her er en av mine mange storkenebb.
Geranium cinereum "Alice"/ Balkanstorkenebb
Nå er det en hel sky av blomstrende floks.
Vårfloks Plox subulata "Candy Stripes" og Himalaya-fotblad Podophyllum hexandrum
 Akeleifrøstjerne er vakker.


Akeleiefrøstjerne Thalictrum aquilegiifolium "Purpureum"

Akeleiefrøstjerne Thalictrum aquilegiifolium "Purpureum"
 Fjellflokk sammen med blomstrende stormarikåpe.
Fjellflokk Polemonium reptans "Blue Compact" og  Stormarikåpe
 Jeg har også hvit fjellflokk, men den er ikke i blomst enda.
Fjellflokk Polemonium reptans "Blue Compact"
 Honningkoppurt er veldig fin. Jeg elsker den kontrasten mellom lysegrønt bladverk og intens blå farge.
Honningkoppurt Centaurea montana
 Jonsokblom er nesten avblomstret, mens  Honningkoppurt er på tur til å ta over
Honningkoppurt Centaurea Montana og Jonsokblom Silene dioica
Koreabronseblad ble plantet flere plasser i hagen på grunn av bladverket sitt


Vi har hatt mange flotte dager med temperaturen helt opp til +20. Men plutselig kom tåke...



6 kommentarer:

  1. Vakre geranium, og jeg er så glad i blålilla nyanser. Honningknoppurt er i ferd med å ta over et bed her. Kjøpte en navnesort av den, men den skal bort. Sprer seg som rene ugresset :(
    De er veldig fine, men invasive planter vil jeg ikke ha uansett hvor fine de er ;)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Honningknoppurt oppfører seg bra hos meg. Den eneste planten som er aggressiv i hagen min er blå toppklokke. Jeg vurderer å bli kvitt den selv om den er veldig fin.

      Slett
  2. Hei Inna

    Spændende at se hvormeget flot der kan klare sig hos dig!
    Og så bruger du sten på en måde der passer godt ind.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Takk. Jeg tror at det er stein som øker herdigheten i hagen min. Her er det ingen mangel på stein, så hvorfor ikke bruke dem da:-)

      Slett
  3. Hei. Flotte storkenebb. Mye flott som blomstrer hos deg, tross at du bor så langt nord. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Jeg er velig glad i storkenebb og begynner å få en flott samling av forskjellige sorter som blomstrer:-)

      Slett