Instagram

https://www.instagram.com/beautyofthefarnorth/

mandag 5. november 2018

Oktober hage


Jeg tror at det er første gang i bloggens historie at jeg publiserer bilder fra oktober hage. I år var det så flott høst at "oktoberhage" ble til et nytt begrep i hagevokabularet mitt:-)
Dette var mest fotograferte plass i hagen. Jeg synes at det er artig å følge med på hvordan planter forandrer seg avhengig av årstiden.


Rødkornell 'Fairbanks'. Cornus ser. 'Fairbanks'
Rødkornell er fin både vår og høst. Jeg var ikke klar over at den har hvite bær i tillegg.

Rødkornell 'Fairbanks'. Cornus ser. 'Fairbanks'


En til busk med hvite bær som jeg er veldig glad i, hvitrogn.
Gullan Kvitrips
Noen blomster ser veldig ensomt ut.

Ikke bare blomster.

Rødkornell 'Fairbanks'. Cornus ser. 'Fairbanks'
Høsten er litt melankolsk. Siste blomst, fallende høstblad, visne farger og lyden av regn. Man blir mer tankefull og kanskje litt trist. Men all den vakre kunsten som skapes av naturen på denne årstiden gjør høst til en av mine favoritt årstider.


Noen blomster er tøffere enn andre. Tøffere betyr ikke nødvendigvis heldige. Disse skjønningene blomster rett før snøen kommer til oss og noen år kommer den så brått  at de ikke rekker å vise frem vakkerheten sin. I år var de ikke bare tøffe, men heldige også:-)
Kinasøte Gentiana sino-ornata "Borge"   Årets staude 2010
Valmuer begynte å blomstre på nytt


Høsthimmelen er helt fantastisk  her i Finnmark.
Legg til bildetekst


4 kommentarer:

  1. Så fine bilder fra hagen din! Flotte farger i oktoberhagen :)
    Her har vi hatt frost og snø, så her er alle blader borte. Kinasøte er veldig fine.

    SvarSlett
  2. Utrolig flott sensommer hos deg! Tolker det sånn at sommersesomgen er blitt utvidet hos deg også.

    SvarSlett
  3. Så mye fint! Artig at valmuene blomstrer på nytt. Sånne kornellbær har jeg også. Det har vært så varmt nå seint på høsten at den hadde knopper på siden av bærene!

    Kinasøte er bare utrolig vakkert. Og så fint bilde du har tatt av den.

    Ha en fortsatt fin november :)

    SvarSlett