Instagram

https://www.instagram.com/beautyofthefarnorth/

mandag 28. juli 2014

Årets allium

Jeg liker store allium og derfor planter jeg dem hvert år. I fjor prøvde jeg en ny sort som heter Allium 'Purple Sensation'. Jeg har kjøpt 3 løker hos Botanisk Verden (zimtrade.no). Alle tre har kommet opp, men bare 2 har begynt å blomstre (den tredje visnet sammen med stilken og knoppen).
 
Allium 'Purple Sensation'
 Selv om den sorten har en fantastisk farge, viser det seg at stilkene ikke er sterk nok. De klarer ikke å stå oppreist, istedenfor må de lene seg over andre planter ellers ligger de i blomsterbedet. Her på bilde ligger allium på hvit fjellflokk.
Allium 'Purple Sensation' og hvit fjellflokk

Allium 'Purple Sensation'
Jeg har også plantet Allium "Roseum", men den finner jeg ikke noen plass i hagen.
Til neste år satser jeg på min favoritt sorten Allium "His Excellence" som er høyre og kraftigere enn Purple Sensation. Selv om fargen er noe blekere,  har han en sterk stilk som ikke legger seg ned. Vanligvis kommer store allium ikke tilbake året etter, men i år ble jeg overrasket av å finne allium "His Excellence" som kom tilbake selv om i litt puskete form.

Sibirgressløk (Allium sibiricum)
Den eneste allium hos meg som kommer tilbake år etter år og i tillegg sprer seg er Allium sibiricum (sibirgressløk)

2 kommentarer:

  1. Allium er noen staselige løkplanter. Jeg er litt nysgjerrig på den blå i bakgrunnen på det første bildet. Er det en Korsknapp, Clechoma hederacea eller noe sånt?
    Jeg så en på Ringve Botaniske hage her forleden, og så fant jeg den på et gartneri. Men var så usikker på herdigheten. Så om det er den du har, så overlever den til meg også.
    Var på jakt etter hvit fjellflokk i går, men den fant jeg ikke. Tror jeg må bli flinkere med å så frø.

    Ha en fin augustdag!

    SvarSlett
  2. Den blåe i bakgrunnen er en akeleie, jeg har dessverre aldri hørt noe om Korsknapp, men ble nysgjerrig nå:-))) Fjellflokk sprer seg godt, så jeg tror at jeg kan begynne å sende avleggere til alle mine hagevenner om noen få år:-)))

    SvarSlett