Instagram

https://www.instagram.com/beautyofthefarnorth/

søndag 27. juli 2014

Bilder fra hagen

I dag gikk jeg en tur med kamera og tok noen bilder av det som er i blomst.
Jeg rakk å hilse på en botanisk tulipan til i hagen min. Håper at den kommer til neste år også.
 
Tulipa "Bakeri Lilac Wonder"

Skjermtulipan Tarda var den første av de botaniske tulipanene som begynte å blomstre i hagen og nå oppdaget jeg at den har veldig dekorative frøkapsler.

Skjermtulipan, Tulipa tarda

Skjermtulipan, Tulipa tarda
Orkideen, som jeg fant i fjor i grøft og plantet i hagen, er i blomst nå.


Flekkmarihand
Fjorårets kjøp akeleiefrøstjerne. Jeg har sett mange flotte bilder av den planten i forskjellige hageblogger, men nå kan jeg vise frem mine egne bilder av den vakre blomsten.
Akeleiefrøstjerne Thalictrum aquilegiifolium "Purpureum"
Jeg har forskjellige sorter stjerneskjerm. Her er en nyankommet som ble plantet i fjor.

Stjerneskjerm Astrantia major "Star of Billion"
I fjor plantet jeg også hvit stjerneskjerm  Astrantia major 'Alba', men den er ikke i blomst enda. Stjerneskjerm Astrantia major "Ruby Wedding"  ble plantet i 2012 og den begynner å spre seg.
 
Stjerneskjerm Astrantia major "Ruby Wedding"
For første gang har jeg kommet tidlig nok fra ferien til å få se Kosakkveronika i alt sitt prakt.

Broket Kosakkveronika Veronica gentianoides 'Variegata'.

Broket Kosakkveronika Veronica gentianoides 'Variegata'.
Jeg har funnet noen underlig blomster (mulig ugress?), men de er jo mini-kopi av Kosakkveronika.


Flere blåe nyanser. Planten som mange har i hager her, men jeg vet ikke hva den heter.


Brunstorkenebb som ble plantet i fjor. Trives godt hos meg og har mange knopper.
Brunstorkenebb Geranium phaeum "Samobor"
Jeg ble overrasket over hvor høy den ble. Denne storkenebben har  et bladverk som pynter opp blomsterbed når den ikke er i blomst. Elsker denne planten.

Brunstorkenebb Geranium phaeum "Samobor"
Her er noe jeg er veldig stolt over. Jeg sådde en del planter i fjor, men lyktes med bare en.
Jeg synes at fargen på den akeleien er veldig fin.

1 kommentar: