Instagram

https://www.instagram.com/beautyofthefarnorth/

onsdag 3. juni 2015

Maiblomstring

Kalenderen sier at sommeren er i gang og jeg håper at værguder er enig med kalenderen. Uansett været kommer det til å skje mye i hagen i tiden fremover. Foreløpig viser jeg noen bilder av hva som blomstret i slutten av mai.
Iris reticulata Natascha

Iris reticulata Natascha
Blå snøstjerne kommer flere plasser. Jeg kunne ønske at den var litt høyere og mindre beskjeden. Kanskje jeg har plantet løkene for dypt.


Pink Giant vises mye bedre pga av høyden
CHIONODOXA 'Pink Giant'
En snøstjerne til. Også ny hos meg.


Mine nye krokuser, som ikke vil åpne seg enda, mens alle andre krokuser er avblomstret.


Krokus 'Grand Maitre' 

Min nye primula. Stengelen har ikke kommer ordentlig ut enda. Spennende å se utviklingen

Primula japonica "Alba"

Mine to gamle primulaer som jeg har hatt i 5 år. De svikter ikke, blomstrer hvert år sånn ca. på samme tid.



Noen av botaniske tulipaner som jeg plantet i høst. Foreløpig er det vanskelig å finne ut navnet, siden jeg har plantet forskjelliges sorter. Tipper det er Tulipan 'Polychroma' 



Jeg har fått besøk av fuglen som jeg ikke har sett før i hagen min. Hvis jeg ikke tar feil, så det er gråtrost.





6 kommentarer:

  1. Snøstjerner er så fine! Jeg har for noen år siden plantet noen av de, og de øker i antall for hvert år. Men de kunne godt ha vært litt større ja :)
    Det er nok en gråtrost du har fått besøk av, ja. Koselig med noen nye fugler i hagen! Flotte primula :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper mine snøstjerner også øker i antall. I begynnelsen plantet jeg dem ikke tett, men nå har jeg lært. Takk for bekreftelse på fuglenavn. Ha en fin helg!

      Slett
  2. Så flott Pink Giant var! Og nydelig blåfarge på irisen! Det er en gråtrost du har fått besøk av ja, så fint med nye fugler. Hørte at det hadde kommet en skjære på Bjørnøya også, så det er sikkert flere fuglearter som trekker nordover nå enn før.
    Virkelig artig at hasselurten jeg sendte deg har overlevd vinteren:) Moro!
    Ha en fin torsdag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, irisen er fin, men de blir dessverre for fort avblomstret. Før var jeg lite interessert i fuglearter, men nå synes jeg det er artig å vite hvem som besøker hagen min. Ja, det er virkelig gøy at din hasselurt trives hos meg:-)))

      Slett
  3. Det er innmari morsomt å se igjen planter at de har klart vinteren. Maria Nøklebånd er jeg så glad i. Den kunne jeg hatt mange av.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er spent hver vår om nye planter har overlevd. Nå når jeg tør å plante stauder med lavere herdighetssone er det enda mer spennende. Er Maria Nøklebånd og Hagenøkleblom samme navn?

      Slett